Spánok na pracovisku? Spoločnosti predstavujú efektívnu metódu zvyšovania výkonu zamestnancov

07.12.2017

            Jedným z mnohých nevhodných návykov veľmi úspešných ľudí je ich tendencia zdôrazňovania toho, ako málo spánku potrebujú. Bývalá riaditeľka Yahoo, Mariisa Mayer vie pracovať štyri hodiny. CEO Applu, Tim Cook je v posilňovni do 5tej hodiny ráno a dizajnér a filmový režisér Tom Ford spí tri hodiny počas noci, pričom si zapisuje do zošita hneď po prebudení svoje nápady, ktoré sa mu snívali.

Arianna Huffington pred desiatimi rokmi sa zrútila z vyčerpania. Huffington napísala knihu s názvom "The Sleep Revolution" (Spánková revolúcia) a založila firmu Thrive Global, ktorá poskytuje spoločnostiam a firmám rôzne metódy relaxácie a oddychu priamo na pracoviskách.

Neurológ a autor knihy "Why We Sleep: The New Science of Sleep and Dreams" (Prečo spíme: Nová veda o spánku a snoch), Matthew Walker hovorí, že ľudstvo trpí akútnym nedostatkom spánku, čo vedie k vážnym zdravotným následkom. Okrem toho nedostatok spánku má dopad aj na samotnú pracovnú výkonnosť v zamestnaní. Podľa jeho výskumu, nedostatok spánku stojí každú krajinu až 2% HDP.

Zamestnávatelia si začínajú čoraz viac uvedomovať potrebu spánku. Google zaviedol do praxe špeciálne zariadenia, v ktorých jeho zamestnanci si môžu počas pracovnej doby pospať. Ide o postele - technické zariadenia, ktoré pripomínajú Pac-Mana. Majú v sebe zabudovaný zvukový systém, ktorý prehráva relaxačnú hudbu.

Rita Aiuad, psychiatrička zo Štátnej Univerzity v Ohio tvrdí, že aj 20-minútový poobedný spánok má pozitívny efekt na náladu a pracovný výkon.

Spoločnosť Nike s hlavným sídlom v Portlande v štáte Oregon zariadila pre svojich zamestnancov špeciálnu miestnosť, v ktorej môže spať a meditovať. Okrem toho spoločnosť ponúka flexibilný pracovný čas, ktorý si môžu zosúladiť s ich "vnútornými hodinami". Tým majú na mysli to, že na základe toho, či je zamestnanec produktívny skôr ráno alebo večer, si plánujú svoju prácu. Matthew Walker popisuje, že firmy začínajú klásť dôraz na individualitu každého človeka.

Procter & Gamble zaviedol "svetelný systém" do kancelárií firiem, ktorý reguluje produkciu melatonínu, spánkového hormónu. S touto myšlienkou začali ako prví Ben & Jerry, ktorých vnímavý prístup pre potrebu oddychu a relaxácie viedol k vzniku miestností pre tento účel. Riaditeľka personálneho oddelenia, Jane Goetchius hovorí, že podobné metódy sú zavedené do firemnej stratégie, čím vyjadrujú to, že si cenia svojich ľudí. Ďalej tvrdí, že najnovšie zaviedli hodiny jogy a posilňovňu. "Chceme, aby ste do práce preniesli celé svoje JA", dodáva.

Nie je to len o veľkých nadnárodných korporáciách. Shai Aharony, zakladateľka Londýnskej marketingovej agentúry Reboot, povzbudzuje svojich zamestnancov k využívaniu špecializovaných izieb, kde si môžu oddýchnuť a pospať, ak sa cítia unavení. Ako sama uviedla, ak niekto pracuje nadčas alebo robí prácu navyše, automaticky mu robot odošle email, v ktorom je zamestnanec vyzvaný k tomu, aby si šiel oddýchnuť na istý čas a až potom, čo sa vráti po uplynutí tejto doby, môže ďalej pracovať. Jej štatistiky uvádzajú, že zavedenie takéhoto systému práce zaznamenali obrovské rozdiely v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi fungovania firmy.